Architect

Roosenhorst heeft met Dorte Kristensen een Deense hoofdarchitect. Haar Scandinavische invloeden zijn op verschillende plekken in het ontwerp van dit bijzondere landgoed zichtbaar. Het is vooral de keuze van materialen die haar het Deense gevoel geven: ‘De combinatie van mooie materialen en het ontwerp geven Roosenhorst een tijdloze kwaliteit.’

Kristensen werkte na haar architectuuropleiding in Denemarken bij Atelier PRO. In 2003 volgde ze oprichter Hans van Beek als directeur van het bureau op. Roosenhorst is voor haar een soort cadeautje. ‘We werkendaar in een gebied waar zoveel historie ligt in combinatie met mooie natuur. En we werken in een fijne samenwerking met Buro Sant en Co. Zij hebben de grote lijnen uitgezet met hun landschappelijk onderzoek en de keuze voor vier aparte deelgebieden, die als een soort kamers op het terrein van Roosenhorst komen.’

Te gast in het landschap

Een van de kamers op Roosenhorst is bestemd voor het Landhuis. ‘We hebben heel veel vooronderzoek gedaan voor dit gebouw’ vertelt Kristensen. ‘We zochten nadrukkelijk de link met de vele historische buitens die hier waren voor adellijke lieden en rijke kooplieden uit Den Haag. De oprijlaan die we ontworpen hebben, vindt zijn directe inspiratie daarin. Het is een oprijlaan naar een symmetrisch gebouw, dat je asymmetrisch aanrijdt. Je ziet het majestueuze gebouw van verre, maar door de route van de oprijlaan is het zicht op de voorgevel even weg. Na een paar meter krijg je het vervolgens ineens in zijn volle schoonheid te zien. De Hollanders leerden dat effect bij de Italiaanse landhuizen van Palladio.’

Voor het gebouw zelf hanteerden de architecten van Atelier PRO historische wetmatigheden. ‘Zo’n kloek Landhuis als dit heeft een deur met een hoofdletter’, doceert Kristensen. ‘Per verdieping zijn alle ramen even hoog gehouden, met een opvallende piano nobile, de hoofdverdieping. Op de hoeken hebben we accenten aangebracht. De voorkant en de achterkant zijn rijker gedetailleerd, terwijl de twee zijgevels weer wat ingetogener zijn.’

Stijlvolle entree

De deur waar Kristensen over sprak is, inclusief de raampartij erboven, maar liefst 6 meter hoog. ‘Het wordt een heel stijlvolle entree naar de prachtige hal die over drie verdiepingen loopt, met een uitgesproken lamp die daar als een luchter hangt. Vloeren en de monumentale trap zijn afgewerkt met kops eikenhout. Je voelt daar de kwaliteit die in gebouw en interieur zit.’ Onder het gebouw ligt de garage en met de lift kun je vanuit de garage direct naar je eigen verdieping. Elke woning van het Landhuis is een hoekwoning, een grote charme vindt Kristensen: ‘Dat maakt elke woning licht en zorgt voor een prachtig uitzicht. Daar geniet je ook van de extra grote buitenterrassen waar je met een grote groep mensen samen kunt eten.’ Kopers hebben invloed op hoe de toekomstige appartementen er uit gaan zien. ‘De toekomstige bewoners mogen bijvoorbeeld meedenken over de indeling. Dat kan als een groot loft, maar ook een klassieke indeling is mogelijk’, vertelt Kristensen. ‘Ik denk dat de mensen die hier gaan wonen, zelf graag een stempel willen drukken op de indeling van hun woning.’ De toekomstige bewoners mogen daarom op basis van enkele randvoorwaarden meedenken over de indeling van hun woning. De een wil bijvoorbeeld graag een hele grote woonruimte en de ander liever een aparte studie/werkkamer.

Grandeur

De zorgvuldigheid waar het Landhuis mee ontworpen is, zie je straks ook terug bij de woningen in de andere drie kamers. Elke kamer heeft zijn eigen karakter, zo vertelt Kristensen: ‘Met als algemeen uitgangspunt dat we de woningen te gast laten zijn in hun omgeving. De woningen die in het Lint komen hebben een wat moderne Engelse uitstraling, daar zie ik straks mensen mooie stokrozen planten. In de Boomgaard staan sfeervolle woningen. Dat heeft de sfeer van een Zweeds boerendorp, waar de bewoners samen aan een lange tafel Midzomernachtfeest vieren. En de Boswoningen zijn kenmerkend, omdat ze gesloten aan de straatkant zijn, maar juist weer heel open naar de weilanden erachter. Dat ensemble van maar een bescheiden aantal woningen en de grandeur van het Landhuis, maakt Roosenhorst zo’n bijzonder project in dit deel van het land.’